{ opacity: 0.8; filter: gray; }

Terapia pedagogiczna


Terapia pedagogiczna w przedszkolu to działania wspierające rozwój dziecka, prowadzone zwłaszcza wtedy, gdy pojawiają się trudności w obszarach takich jak mowa, motoryka, percepcja wzrokowa i słuchowa, koncentracja czy funkcje poznawcze. Zajęcia mają formę zabaw, ćwiczeń i gier dostosowanych do indywidualnych potrzeb dziecka. Celem terapii jest wyrównywanie opóźnień, wzmacnianie mocnych stron oraz przygotowanie dziecka do efektywnego startu w edukacji szkolnej.

Oto przykładowe ćwiczenia stosowane w terapii pedagogicznej w przedszkolu, podzielone na główne obszary:

1. Percepcja wzrokowa

- układanie obrazków według wzoru
- wyszukiwanie różnic między ilustracjami
- segregowanie elementów według koloru, kształtu, wielkości
- dopasowywanie połówek obrazków

2. Percepcja słuchowa
- rozpoznawanie dźwięków z otoczenia
- zabawy typu „co słyszysz na początku/końcu wyrazu?”
- klaskanie rytmów i ich odtwarzanie
- podział prostych słów na sylaby

3. Motoryka mała
- nawlekanie koralików
- lepienie z plasteliny, wydzieranki, wydzieranki
- wycinanie po liniach prostych i falistych
- rysowanie po śladzie i szablonie

4. Motoryka duża
- ćwiczenia równoważne (chodzenie po linii, po ławeczce)
- tory przeszkód
- rzuty do celu różnymi przedmiotami

5. Koncentracja uwagi i pamięć
- układanki logiczne
- gry typu „memory”
- proste instrukcje do wykonania („zrób trzy rzeczy po kolei…”)

6. Funkcje językowe i myśleni
- opowiadanie krótkich historyjek na podstawie obrazka
- nazywanie przedmiotów, czynności, cech
- układanie prostych zdań z rozsypanki wyr
azowej
Zadania z terapii pedagogicznej - rozwijamy sprawność manualną oraz spostrzeganie wzrokowe


Ćwiczymy percepcję wzrokową oraz utrwalamy pojęcia matematyczne.

Intensywny rozwój percepcji wzrokowej przypada na okres od 3;6 do7;6 roku życia. Poziom rozwoju funkcji wzrokowych ma ogromne znaczenie dla różnicowa­nia różnych kształtów graficznych, dla ich zapamiętywania i odwzorowywania na podstawie modelu lub z pamięci (por. H. Spionek 1981, s.130). Istnieje jednak gru­pa dzieci, która wykazuje obniżenie poziom u spostrzegania wzrokowego, choć pod każdym innym względem dzieci te są bardzo dobrze rozwinięte. Matematyka w zabawie, to najlepszy sposób na naturalne przyswojenie podstaw z tej dziedziny nauki. Wystarczy od najmłodszych lat uczyć dziecka myślenia, porównywania, klasyfikowania i orientacji przestrzennej, aby pokazać mu, że matematyka potrafi być przyjemną i ciekawą zabawą. Nie bez powodu matematyka jest nazywana królową nauk. Świetnym sposobem na zapamiętanie cyferek i utrwalenie pisowni są zabawy oparte na Metodzie Dobrego Startu. Metoda ta, polega na wspomaganiu rozwoju psychomotorycznego dziecka poprzez odpowiednio zorganizowaną zabawę i aktywne wielozmysłowe uczenie symboli graficznych: łatwych wzorów, liter i znaków matematycznych. Wystarczy na tacy lub talerzu wysypać odrobinę piasku, kaszy mannej lub bułki tartej i trenować pisanie cyferek. To świetna forma zabawy wprowadzająca naszego malucha w świat dziecięcej matematyki znaków czy figur (mojedziecikreatywne.pl)
Zapraszam do zabawy z matematyką- Policz ile jest?

Zadania wspomagające rozwój małej motoryki oraz umiejętności matematyczne - wylepianie cyfr plastelina oraz przeliczanie - Ile jest? 

ĆWICZENIA USPRAWNIAJĄCE PERCEPCJĘ WZROKOWĄ
wyszukiwanie (na czas) powiększonych elementów przedmiotu, który to przedmiot znajduje się wśród dużej ilości obrazków,
dobieranie par jednakowych obrazków – zabawa Memo,
obliczanie ilości ukrytych figur geometrycznych wśród różnych figur ułożonych na różnej płaszczyźnie względem siebie oraz nakładające się na siebie,
puzzle,
segregowanie obrazków w grypy tematyczne,
uzupełnianie brakujących elementów w obrazku,
szukanie różnic pomiędzy dwoma podobnymi obrazkami, różniącymi się kilkoma szczegółami,
zapamiętywanie przedmiotów – pokazujemy dziecku drobne przedmioty, zapamiętuje je, a po zasłonięciu przez nas – wymienia.
układanie obrazka z pociętych części.
układanie według podanego wzoru patyczków, klocków, wyciętych figur geometrycznych,
segregowanie figur ze względu na wielkość, kolor, kształt,
układanie historyjek obrazkowych. Dziecko opisuje obrazki zgodnie z kolejnością zdarzeń,
wyszukiwanie wyrazów z jednakową literą ,
domina obrazkowe – szukanie pary takich samych obrazków.
domina literowe oraz sylabowe – szukanie pary takich samych liter/ sylab,
kalkowanie i rysowanie po śladzie.
zapamiętywanie i opowiadanie treści obrazka
zapamiętywanie kolejności eksponowanych przedmiotów
rysowanie z pamięci zapamiętanych wzorówZałączam kilka ćwiczeń do potrenowania percepcji wzrokowej- dopasuj cienie, labirynty.