Dziś w ramach terapii pedagogicznej zabawy i ćwiczenia rozwijające percepcje wzrokową dzieci w wieku przedszkolnym.
Percepcja wzrokowa to:
zdolność do różnicowania kształtów, do ich zapamiętywania i odtwarzania na podstawie wzoru lub z pamięci,
spostrzeganie figury i tła (to zdolność wyodrębniania centralnej części pola spostrzeżeniowego spośród całości jego elementów),
stałość spostrzegania (czyli zdolność dostrzegania obiektu jako posiadającego stałe właściwości- kształt, wielkość),
spostrzeganie położenia przedmiotów w przestrzeni (czyli dostrzeganie relacji przestrzennych zachodzących pomiędzy obiektem, a obserwatorem).
Funkcja wzrokowa obejmuje:
analizę wzrokową czyli umiejętność wyodrębniania pojedynczego elementu z całości,
syntezę wzrokową czyli zdolność do składania podanych elementów w całość,
spostrzegawczość wzrokową czyli umiejętność wyszukiwania braków lub różnic,
pamięć wzrokową czyli zdolność do zapamiętywania obserwowanego materiału,
koordynację wzrokowo – ruchową czyli umiejętność wykonywania czynności ruchowych pod kontrolą wzroku.
Najintensywniejszy rozwój percepcji wzrokowej przypada w okresie edukacji przedszkolnej.
Percepcję wzrokową powinniśmy stymulować jak najwcześniej, im więcej ćwiczeń w tym zakresie tym mniejsze ryzyko powstawania deficytów rozwojowych.
Symptomów, które mogą wskazywać na trudności w zakresie percepcji wzrokowej w wieku przedszkolnym:
niechęć do wszelkiego rodzaju układanek i historyjek obrazkowych;
niechętnie układa konstrukcje z klocków wg wzoru;
trudności z zapamiętywaniem kształtów liter i cyfr;
niechętnie rozwiązuje zadania polegające na szukaniu różnic między obrazkami;
nieprawidłowo tworzy kompozycje według wzoru, a jego rysunki są ubogie w szczegół;,
ma trudności z odtwarzaniem szlaczków i figur geometrycznych;
ma słabo rozwiniętą koordynację wzrokowo-ruchową: są trudności podczas ubierania się, wycinania, naklejania, rysowania, niezręcznie zachowują się podczas gier ruchowych ( chwytanie i łapanie piłki, rzucanie do celu).
ĆWICZENIA USPRAWNIAJĄCE PERCEPCJĘ WZROKOWĄ
wyszukiwanie (na czas) powiększonych elementów przedmiotu, który to przedmiot znajduje się wśród dużej ilości obrazków,
dobieranie par jednakowych obrazków – zabawa Memo,
obliczanie ilości ukrytych figur geometrycznych wśród różnych figur ułożonych na różnej płaszczyźnie względem siebie oraz nakładające się na siebie,
puzzle,
segregowanie obrazków w grypy tematyczne,
uzupełnianie brakujących elementów w obrazku,
szukanie różnic pomiędzy dwoma podobnymi obrazkami, różniącymi się kilkoma szczegółami,
zapamiętywanie przedmiotów – pokazujemy dziecku drobne przedmioty, zapamiętuje je, a po zasłonięciu przez nas – wymienia.
układanie obrazka z pociętych części.
układanie według podanego wzoru patyczków, klocków, wyciętych figur geometrycznych,
segregowanie figur ze względu na wielkość, kolor, kształt,
układanie historyjek obrazkowych. Dziecko opisuje obrazki zgodnie z kolejnością zdarzeń,
wyszukiwanie wyrazów z jednakową literą ,
domina obrazkowe – szukanie pary takich samych obrazków.
domina literowe oraz sylabowe – szukanie pary takich samych liter/ sylab,
kalkowanie i rysowanie po śladzie.
zapamiętywanie i opowiadanie treści obrazka
zapamiętywanie kolejności eksponowanych przedmiotów
rysowanie z pamięci zapamiętanych wzorówZałączam kilka ćwiczeń do potrenowania percepcji wzrokowej- dopasuj cienie, labirynty.