Zestaw zabaw logorytmicznych, logopedycznych, muzyczno – ruchowych
opracowane przez mgr Paulinę Boroń.
Tematyka „Święta Wielkanocne” oraz „Na wsi” - dzisiaj cz. 3.
„Podwórkowe rozmowy” – zabawa ortofoniczna, naśladowanie głosów zwierząt. Prowadzący wręcza dzieciom sylwety zwierząt i zachęca do odegrania spontanicznych scenek, które mogłyby mieć miejsce na wiejskim podwórku. Nauczyciel proponuje jedynie temat rozmowy, a dzieci improwizują. Językiem wypowiedzi dzieci jest język zwierząt, np.: hau hau hau, miau miau, miau. Mogą to być np. kłótnia psa z kotem, rozmowa kury i gęsi, czułe powitanie psiej mamy ze szczeniętami, zabawy świnek w chlewiku. lub: Nauczyciel prowadzi zabawę z wykorzystaniem onomatopei opowiada, a dzieci powtarzają: Na wsi nie można się nudzić! Tyle tu zwierząt mieszka. I wszystkie mają pełne ręce roboty. Nie, nie ręce – łapki, nóżki, kopytka... Porozmawiajmy z nimi. Odpowiedzą nam w swoim języku. Koń: iiiichacha; parskanie – prrrr (wargi wibrują); krowa: muuu, muuu, koza: meee, meee, świnia: kwik, kwik; oing, oing, baran: beee, beee, pies: hau, hau, wrrrr, kot: miau, miau, indyk: gul, gul, gęś: gę, gę, kogut: kukurykuuu, kura: ko, ko, ko, 125 Kwiecień kurczątko: pi, pi, pi, kaczka: kwak, kwak, gołębie: gruchu, gruchu. Następnie, na hasło nauczyciela, dzieci samodzielnie naśladują głosy zwierząt, np. nauczyciel mówi: gąski – dzieci odpowiadają: gę, gę.
Zabawy logopedyczne:
1. „Z której strony beczy baranek?” – zabawa artykulacyjna doskonaląca percepcję słuchową i orientację w przestrzeni. Wszystkie dzieci siedzą na dywanie w kole. Jeden z uczestników siada w środku koła i zamyka oczy. Jego zadaniem będzie nasłuchiwanie i wskazanie, z którego kierunku usłyszy głos. Wyznaczone przez nauczyciela dziecko naśladuje odgłosy wydawane przez baranka. Jeśli dziecko prawidłowo wskaże kierunek, następuje zamiana ról – „baranek” zajmuje miejsce w środku koła i będzie nasłuchiwał. Zabawę można urozmaicić, wprowadzając dzwonienie dzwonkiem zamiast odgłosów baranka.
2. „Wyszła kura” – zabawa emisyjno-ortofoniczna. Nauczyciel prezentuje nagranie piosenki, dzieci przypominają sobie słowa i melodię. Nauczyciel proponuje, by dzieci wykonały piosenkę głosami różnych zwierząt. Zwrotki będą śpiewać, udając krowę, kozę, barana, gęś, na sylabach: „mu”, „me”, „be”, „gę”. Refren na sylabach „pi”, „ko”, „kwa”, „kwi”, wcielając się w postać kurcząt, kur, kaczek, świnek.
3. Zabawa ruchowa z elementami artykulacyjnymi – Krowy na łące. Dzieci chodzą na czworakach po sali – łące. Na sygnał – dźwięki tamburynu – dzieci – krówki – kładą się bokiem na trawie i naśladują żucie trawy.
4. Ćwiczenia dźwiękonaśladowcze – Zwierzęta ze wsi. Dzieci za nauczycielem naśladują głosy zwierząt przedstawionych na zdjęciach. Np. kura – ko, ko, ko… kogut – kukuryku, kukuryku… koń – ihaha, ihaha… koza – mee, mee…5. Ćwiczenia logopedyczne – Koty i myszy. • Polowanie. Nauczyciel dzieli dzieci na dwie grupy: jedna (liczniejsza) to myszki, a druga to kotki. Na podłodze są rozłożone kółka do sersa – norki myszek. Kotki biegają za myszkami, ale jeśli myszka skryje się do norki, to jest nietykalna. Złapana myszka siada z boku. Wygrywa ta myszka, która najdłużej nie da się złapać.